Krzysztof Zemło i Teatr Łątek od ponad 20 lat konsekwentnie rozwijają autorskie techniki teatru cieni. Nietradycyjnie traktowane ekrany, różnorodne źródła światła, cienie płaskich lalek, obiektów i ludzi oraz projekcje przetworzonych fotografii służą stwarzaniu na oczach widzów kameralnych opowieści. W lapidarnej wizualności teatru cieni Zemło potrafi uchwycić zarazem komizm życia, absurdalność ludzkiej egzystencji i poetycko-metafizyczny wymiar codzienności. Spektakl „Matecznik” stanowi kontynuację artystycznych poszukiwań realizowanych w widowisku „Pieśń rzeki”(2020), czyli inscenizowanych cieniami i przetworzonymi fotografiami ballad ludowych o miłości i śmierci. Główną inspiracją do powstania widowiska był wydany w 1984 roku album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”. W „Mateczniku” Zemło przyjmuje rolę opowiadacza i za pomocą obrazów i słów zanurza widzów w metafizyczno-poetyckiej czasoprzestrzeni, w której życie rzeki, płotu czy konia nabiera siły przypowieści.
Poza fotografiami Wiktora Wołkowa w spektaklu użyte zostały animacje, które przygotowała supraska artystka Agnieszka Waszczeniuk, specjalizująca się w technice animacji sypanej mieloną kawą. Ta technika została użyta do stworzenia animacji nawiązujących do prac Andrzeja Strumiłły, który przygotował napisy do albumu. Scenografię do spektaklu przygotowała Ewa Zemło – artystka plastyk, aktorka i współzałożycielka Teatru Łątek w Supraślu. Za muzykę, która stanowiła klimatyczne tło dla przedstawionej historii oraz przenosiła widzów do świata zaklętego w fotografiach odpowiadała Ania Broda.
Więcej o spektaklu: https://teatrpolska.pl/spektakle/1021-matecznik/
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Stenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Ania Broda
Animacje: Agnieszka Waszczeniuk
Premiera 18 września 2022
Występuje: Krzysztof Zemło
Autor zdjęcia: Paweł Gorszewski
Stenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Ania Broda
Animacje: Agnieszka Waszczeniuk
Premiera 18 września 2022
Występuje: Krzysztof Zemło
Autor zdjęcia: Paweł Gorszewski
● Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Krzysztofem Zemło, która odbędzie się wewnątrz Teatru.
● WSTĘP WOLNY
● Teatr w Oknie, scena zewnętrzna – miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.
● Teatr w Oknie, scena zewnętrzna – miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.
Spektakl prezentowany jest w ramach festiwalu MONOTEATR: Materia ożywiona (23-25 sierpnia 2024)
Więcej o projekcie: https://www.facebook.com/share/muXQ1TfRZj2Tp1Gq/
https://teatrwoknie.pl/projekty/monoteatr-materia-ozywiona/
https://teatrwoknie.pl/projekty/monoteatr-materia-ozywiona/
Partnerstwo człowieka i materii jest sercem sztuki lalkarskiej. Szczególnie intensywny charakter przybiera ono w solowym lalkarstwie, które jest najbardziej autorską, eksperymentalną i odważną częścią polskiego teatru lalek. MONOTEATR: Materia ożywiona to cykl prezentacji wybranych zjawisk solowego lalkarstwa w Polsce, które pokazują bogactwo artystyczne i różnorodność sposobów uprawiania tej formy teatralnej, a nie były dotąd grane w Gdańsku. Zobaczymy światy teatralne, które poprzez sceniczne partnerstwo człowieka i materii drążą tematy rezonujące z problemami naszej rzeczywistości. Spektaklom towarzyszyć będą rozmowy z twórczyniami i twórcami oraz dyskusje z udziałem badaczy i krytyków teatralnych.
Kuratorka wydarzenia: Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.
Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie
Partnerzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Fundacja RC
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.
Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie
Partnerzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Fundacja RC