Będzie to dziewiąta edycja cyklu MONOTEATR, organizowanego przez Fundację Theatrum Gedanense od 2016 roku w różnych odsłonach tematycznych.
https://teatrwoknie.interticket.pl/
Instytut Kultury Miejskiej – sala audytoryjna / bilety – 25 zł
20:30 / MATECZNIK – reż. i wyk. Krzysztof Zemło
Teatr w Oknie – scena zewnętrzna / wstęp wolny
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona, Uniwersytet Gdański / bilety – 25 zł
20:30 / SKOWYT – reż. i wyk. Marcin Tomkiel
Sala Niebo Polskie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego / wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki
Biblioteka Prof. Jerzego Limona, Gdański Teatr Szekspirowski / wstęp wolny
17:30 / ROMANS – reż. i wyk. Natalia Sakowicz
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona, Uniwersytet Gdański / bilety – 25 zł
20:30 / KRÓL I BŁAZEN – reż. i wyk. Adam Walny
Teatr w Oknie, scena zewnętrzna – wstęp wolny
Koordynacja: Dorota Sentkowska; Produkcja: Aleksandra Dacyl
Grafika: Małgorzata Jarocka; PR: Julia Lewandowska; Social media: Natalia Kurasińska, Mateusz Nowak, Obsługa widza: Sonia Romanowska
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.
Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie
Partnerzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Uniwersytet Gdański, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Fundacja RC
Partnerzy medialni: Radio Gdańsk, Trojmiasto.pl, Gdansk.pl, Magazyn Prestiż, Pomorze Kultury, e-Teatr, Teatralny, Teatr dla Wszystkich, Monodramus
Medea, moja sympatia – wg Jeremiego Przybory | Białostocki Teatr Lalek
23.08.2024 godz. 18:00
Instytut Kultury Miejskiej, Targ Rakowy 11, Gdańsk – sala audytoryjna
„Medea, moja sympatia”
według Jeremiego Przybory
Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Figur Widmak. Zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy” (2013).
Scenariusz i reżyseria: Jacek Malinowski
Scenografia: Giedrė Brazytė (Litwa)
Muzyka: Antanas Jasenka (Litwa)
Premiera spektaklu: 21 czerwca 2015 r.
Występuje: Katarzyna Siergiej
„Inteligentna zabawa antycznym mitem, finezyjne wyczucie tekstu Jeremiego Przybory przy minimalnej scenografii, z interesującą muzyką – tak pokrótce można opisać sztukę „Medea. Moja sympatia” Katarzyny Siergiej – pisała w recenzji Anna Kopeć („Kurier Poranny”). Podążając za przewrotną transformacją tragedii Eurypidesa przez Jeremiego Przyborę, Siergiej rozprawia się z wizerunkiem Medei dzieciobójczyni, a wątki antycznej opowieści łączy ze współczesnymi sytuacjami i obrazami. Stylistykę czarnego humoru podkreślają partnerujące jej obiekty. W takiej odsłonie mit o Medei zyskuje nowe sensy, a bohaterka nie musi wypełniać odwiecznego scenariusza zdarzeń.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Katarzyną Siergiej i Jackiem Malinowskim w sali audytoryjnej IKM.
Bilety: 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/
https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-medea-moja-sympatia-wg-jeremiego-przybory-bialostocki-teatr-lalek-9916. Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
FB: https://www.facebook.com/share/TVsatxYDVCMsh6sX/
Matecznik | Teatr Łątek Supraśl
23.08.2024 godz. 20:30
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena zewnętrzna
“Matecznik”
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło
Stenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Ania Broda
Animacje: Agnieszka Waszczeniuk
Premiera 18 września 2022
Występuje: Krzysztof Zemło
Krzysztof Zemło i Teatr Łątek od ponad 20 lat konsekwentnie rozwijają autorskie techniki teatru cieni. Nietradycyjnie traktowane ekrany, różnorodne źródła światła, cienie płaskich lalek, obiektów i ludzi oraz projekcje przetworzonych fotografii służą stwarzaniu na oczach widzów kameralnych opowieści. W lapidarnej wizualności teatru cieni Zemło potrafi uchwycić zarazem komizm życia, absurdalność ludzkiej egzystencji i poetycko-metafizyczny wymiar codzienności. Spektakl „Matecznik” stanowi kontynuację artystycznych poszukiwań realizowanych w widowisku „Pieśń rzeki”(2020), czyli inscenizowanych cieniami i przetworzonymi fotografiami ballad ludowych o miłości i śmierci. Główną inspiracją do powstania widowiska był wydany w 1984 roku album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”. W „Mateczniku” Zemło przyjmuje rolę opowiadacza i za pomocą obrazów i słów zanurza widzów w metafizyczno-poetyckiej czasoprzestrzeni, w której życie rzeki, płotu czy konia nabiera siły przypowieści.
Więcej o spektaklu: https://teatrpolska.pl/spektakle/1021-matecznik/
Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Krzysztofem Zemło, która odbędzie się wewnątrz teatru.
WSTĘP WOLNY / Teatr w Oknie, scena zewnętrzna – miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.
FB: https://www.facebook.com/share/DJFThEdntBTYG6eH/
Lot | Karolina Sadowska
24.08.2024 godz. 17:30
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona – Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk
“Lot”
Tekst: Aga Błaszczak, Karolina Sadowska
Reżyseria: Aga Błaszczak
Scenografia: Magdalena Przywara
Muzyka: Piotr Michalczuk
Reżyseria światła: Filip Niżyński
Ruch sceniczny i choreografia lalek: Paweł Kuźma
Premiera: 10 lipca 2021 (w Olsztyńskim Teatrze Lalek)
Występuje: Karolina Sadowska
Karolina Lewandowska w latach 2015-2016 współpracowała z niezależnym Teatrem Klinika Lalek, obecnie jest aktorką Olsztyńskiego Teatru Lalek. „Lot” powstał w ramach stypendium artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i jest jej pierwszym solowym przedstawieniem lalkowym. Spektakl przywołuje pamięć o wybitnej polskiej pilotce Janinie Lewandowskiej, pierwszej kobiecie w Europie, która wykonała skok spadochronowy z wysokości 5 km i jedynej czynnej wojskowo kobiecie zamordowanej w Katyniu w 1940 r. Lewandowska była córką generała Józefa Dowbora-Muśnickiego, ukończyła Wyższą Szkołę Pilotażu oraz kursy we Lwowie i w Dęblinie w zakresie radiotelegrafii, uzyskała stopień podporucznika. Jej pasją był śpiew, próbowała zostać śpiewaczką, co było źródłem konfliktu z ojcem. W czerwcu 1939 roku poślubiła Mieczysława Lewandowskiego, instruktora pilotażu, którego poznała podczas pokazów szybowcowych w Tęgoborzu. W sierpniu 1939 r. została powołana 3. Pułku Wojskowego Lotnictwa, a prawdopodobnie 22 września dostała się do niewoli radzieckiej. Osadzono ją najpierw w obozie w Ostaszkowie, potem w Kozielsku. Strzałem w tył głowy została zamordowana w Katyniu prawdopodobnie 22 kwietnia 1940 r., czyli w dniu swoich 32 urodzin. Była jedyną kobietą wydobytą z mogił katyńskich przez Niemców, ale nie ujawniono tej informacji. Identyfikacji jej czaszki dokonano dopiero w 2005 r. Zachowało się niewiele informacji na temat życia Lewandowskiej. Aga Błaszczak i Karolina Lewandowska podjęły próbę oddania osobowości i emocji pilotki, wykreowania prawdopodobnych zdarzeń, rozmów czy listów, które mogła pisać. W partnerstwie z lalkami hybrydowymi Karolina Sadowska tworzy na scenie rzeczywistość pomiędzy życiem i śmiercią, aby opowiedzieć historię kobiety niezależnej, odważnej i walczącej o marzenia wbrew osobistym tragediom i demonom wojny.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Karoliną Sadowską, która odbędzie się w Sali Teatralnej im. Prof. Limona.
Bilety – 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-lot-karolina-sadowska-9940
Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
FB: https://www.facebook.com/share/R5QYoPK784jTSHS6/
Skowyt | Marcin Tomkiel
24.08.2024 godz. 20:30
Sala Niebo Polskie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, ul. Augustyńskiego 1, Gdańsk
„Skowyt”
Dramaturgia: Malika Tomkiel
Pomysł, lalki: Marcin Tomkiel
Muzyka: Jakub Olszewski
Premiera: 14.12.2023
Występuje: Marcin Tomkiel
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.
Marcin Tomkiel wszedł na drogę solowego lalkarstwa spektaklem „Podmieniec” (2021), który powstał we współpracy dramaturgicznej z Maliką Tomkiel i muzycznym udziałem Jakuba Olszewskiego, a wyreżyserował go Karol Smaczny, współpracujący z Tomkielem w produkcjach Grupy Wolność z Białegostoku (zrealizowali nagradzany spektakl „Syn”). „Skowyt” to drugi monodram lalkowy Tomkiela przygotowany z Maliką Tomkiel i Jabubem Olszewskim. Przedstawienie inspirowane poematem Allena Ginsberga przenosi widzów w świat zawieszony między apokaliptyczną wizją współczesności a fantazmatami w głowie głównego bohatera – Allena. Jego życie upływa w klinczu codziennej rutyny, lęków i samotności. Rozmywa się w jakiejś nierzeczywistości, gdzie panuje Moloch, bóg materializmu, ale też pojawia się budząca namiętność tajemnicza kobieta. Obiekty i lalki zanurzone są w półmroku sceny i niepokojąco przyciągają dzięki grze Marcina Tomkiela i ostrym brzmieniom muzyki wykonywanej na żywo przez Jakuba Olszewskiego.
Więcej o spektaklu: https://www.nieteatr.pl/wydarzenia/skowyt-monodram-marcina-tomkiela-premiera
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Marcinem Tomkielem, która odbędzie się w sali Niebo Polskie.
WSTĘP WOLNY, obowiązują bezpłatne wejściówki: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-skowyt-marcin-tomkiel-9917
FB: https://www.facebook.com/share/GbLxAdBAqCMVCuBu/
Materia ożywiona – dyskusja
25.08.2024 godz. 13:30
Biblioteka Prof. Jerzego Limona – Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk
Goście: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras, Kamil Kopania
Moderacja: Tomasz Miłkowski, Marzenna Wiśniewska
Odwołując się do przedstawień przeglądu i innych zjawisk lalkarstwa solowego, podejmiemy rozmowę wokół kilku pytań, m.in.: Jaka materia staje się partnerem scenicznym dla współczesnych lalkarek i lalkarzy i z czego to wynika? W jaki sposób współczesne lalkarstwo solowe przetwarza tradycje lalkarskie? Co nowego monodramy wnoszą do sztuki lalkarskiej? Jakie tematy i sprawy są bliskie artystkom i artystom lalkarstwa solowego? Co lalki/ przedmioty wniosły do monodramów? Jak solowe lalkarstwo sytuuje się na mapie polskiego życia teatralnego?
WSTĘP WOLNY
Romans | Natalia Sakowicz
25.08.2024 godz. 17:30
Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona – Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk
„Romans”
Tekst: Zuzanna Bojda
Pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz
Lalka: Olga Ryl-Krystianowska
Ruch sceniczny : Iza Szostak
Światło : Maciej Iwańczyk
Muzyka: Maciej Cempura
Premiera: 17.06.2021
Występuje: Natalia Sakowicz
Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Młoda Polska dla Natalii Sakowicz na rok 2020 oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego
„Romans” to drugi po „Pobudce” monodram lalkowy Natalii Sakowicz, niezależnej artystki teatru ożywionej formy, którą interesuje połączenie dwóch dziedzin sztuki: lalkarstwa i tańca. Jej solowe przedstawienia przenika żywioł feministycznej dekonstrukcji społeczno-kulturowych wzorców kobiecości, co wyraża się w partnerstwie scenicznym z autorskimi lalkami. „Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności?” – obiecuje uwodząco miękki głos bohaterki „Romansu”. Dwa ciała kobiece – ludzkie i lalkowe łączy czuła, zmysłowa relacja, która balansuje między taneczną harmonią, wzajemnym zatracaniem się oraz dominacją i dramatycznym rozpadem. Natalia Sakowicz stworzyła dojrzałe, intymne przedstawienie o kobiecie zanurzonej w klaustrofobicznej i toksycznej rzeczywistości, o poczuciu wewnętrznej pustki i osamotnienia, o trudach akceptacji swojego ciała oraz o problemie uzależnienia. To mistrzowski monodram lalkowy, nagrodzony m.in. na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu (2022) i na XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2023), prezentowany na międzynarodowych festiwalach teatralnych w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Natalia Sakowicz jest wykładowczynią Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Natalią Sakowicz w Sali Teatralnej im. Prof. Jerzego Limona.
Bilety – 25 zł
Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-romans-natalia-sakowicz-9941
Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.
Król i błazen | Walny Teatr
25.08.2024 godz. 20:30
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51 Gdańsk – scena zewnętrzna
“Król i błazen”
Spektakl na podstawie „Eskuriala” Michela de Ghalderode, z cytatami z „Króla Leara” Williama Szekspira
Scenariusz, reżyseria, lalki: Adam Walny
Kostiumy: Monika Malicka Kusak
Muzyka: Jan Sebastian Bach
Premiera; 25.11.2021
Występuje: Adam Walny
Adam Walny od kilkudziesięciu lat prowadzi niezależny jednoosobowy teatr lalkowy, który łączy tradycyjne lalkarstwo wędrowne z poszukiwaniem form i estetyk lalkarskich. Jego partnerami scenicznymi są autorskie lalki wykorzystujące oryginalne techniki animacji, jak marionetki wodne czy gigantyczne marionetki klawiszowe, figury-instrumenty, intrygujące swoją groteskową wizualnością figury asamblażowe, lalki z papieru, przedmioty i artystycznie przetworzone obiekty. „Król i Błazen” to, jak pisze Walny „wariacja na stary temat komediantów renesansu” na podstawie jednoaktówki belgijskiego dramaturga Michela de Ghelderode, z cytatami z Williama Szekspira. Koncept kostiumu i marionetki wodne tworzą teatr w teatrze, w którym rozgrywa się ironiczno-tragiczna intryga dworska z królową, królem, błaznem w rolach głównych. Jakie gry uprawiają ludzie? Kto tu pociąga za nici życia?
Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Adamem Walnym, która odbędzie się wewnątrz teatru.
WSTĘP WOLNY. Miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.
Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie